Komissio sakottaa meriliikenteen harjoittajia ja autojen osien toimittajia 546 miljoonaa euroa kartelleista

EU-komission Berlaymontin talo. Kuva: EU/Lukasz Kobus

Euroopan komissio määräsi sakkoja meriliikenteen harjoittajille ja auton osien toimittajille yhteensä 546 miljoonaa euroa kolmesta erillisestä kartellikokonaisuudesta.

Neljälle meriliikenteen harjoittajalle määrättiin yhteensä 395 miljoonan euron sakot, kahdelle sytytystulppien toimittajalle 76 miljoonan euron sakot ja kahdelle jarrutusjärjestelmien toimittajalle 75 miljoonan euron sakot. Kaikki rangaistukset tulivat osallistumisesta kartelleihin EU:n kilpailusääntöjen vastaisesti.

Kaikkia asianosaiset yritykset myönsivät osallisuutensa kartelliin ja myöntyivät sovintomenettelyyn.

- Tehdyt päätökset osoittavat, että me emme hyväksy kilpailusääntöjen vastaisten toimien vaikutuksia eurooppalaisiin kuluttajiin ja teollisuuteen. Kun kartellit nostivat auton osien hintoja tai kuljetuskustannuksia, ne vahingoittavat eurooppalaisia kuluttajia ja heikentävät Euroopan autoteollisuuden kilpailukykyä. Autoteollisuus työllistää EU:ssa noin 12 miljoonaa ihmistä, sanoi tiedotteessa kilpailupolitiikasta vastaava komissaari Margrethe Vestager.

Meriliikennekartellissa mukana norjalais-ruotsalainen WWL-EUROKOR

Meriliikenteen harjoittajista mannertenvälistä meriliikennettä koskevaan kartelliin osallistuivat norjalais-ruotsalainen WWL-EUROKOR, chililäinen CSAV, sekä japanilaiset "K" Line, MOL ja NYK.

Viisi merkiliikenteenharjoittajaa muodostivat kartellin lähdes kuuden vuoden ajan lokakuusta 2006 syyskuuhun 2012 uusien autojen, kuorma-autojen ja muiden suurten ajoneuvojen kuten leikkuupuimureiden ja traktoreiden kuljetuksessa Euroopan ja muiden mannerten välillä.

Komission tutkimuksissa ilmeni, että liikenteenharjoittajien myyntipäälliköt tapasivat toimistoissa, baareissa ja ravintoloissa tehden diilejä, joilla koordinoitiin hintoja. Myyntipäälliköt olivat myös säännöllisesti yhteydessä toisiinsa puhelimitse.

Meriliikenteen harjoittajat sopivat pitävänsä markkinat vakaina ja kunnioittavansa toistensa liiketoimintaa tietyillä reiteillä tai tiettyjen asiakkaiden kanssa. Tämä varmistettiin esimerkiksi asettamalla keinotekoisen korkeita hintoja ja estämällä siten kilpailua.

Kartelli kosketti sekä eurooppalaisia loppukäyttäjiä, sillä tuodut ajoneuvot myytiin Euroopan talousalueella (ETA), että autonvalmistajia, koska heidän ajoneuvonsa vietiin ETA:n ulkopuolelle. Vuonna 2016 noin 3,4 miljoonaa moottoriajoneuvoa tuotiin EU:n ulkopuolisista maista kun taas EU ei yli 6,3 miljoonaa ajoneuvoa EU:n ulkopuolisiin maihin. Lähes puolet näistä autoista kuljetettiin tällä hetkellä sakotettujen meriliikenteenharjoittajien autolautoilla.

Komission tutkimukset aloitettiin, kun kartellissa mukana ollut japanilainen MOL jätti koskemattomuusvaatimuksen. Koska MOL toi kartellin ilmi, se sai kaikki sakkonsa anteeksi. Norjalais-ruotsalaisen WWL-EUROKORin sakkojen osuus oli noin 207 miljoonaa euroa.

- Vaikkakin kadun syvästi lopputulosta, olemme tyytyväisiä siihen, että komission tutkinta on saatu päätökseen. WWL-ryhmä sitoutuu rehellisiin ja reiluihin kauppakäytäntöihin. Tämä on epäonninen osa menneisyyttämme ja meidän täytyy varmistaa, että vastaavaa ei tapahdu uudelleen, sanoi WWL:n toimitusjohtaja Craig Jasienski tiedotteessa.

Bosch osallisena kolmessa eri kartellissa

Sytytystulppa-kartellissa sakkoja mätkäistiin saksalaiselle Boschille sekä japanilaisille Densolle ja NGK:lle. Denso paljasti kartellin, joten sen sakot annettiin anteeksi. Kartellia oli pidetty yllä vuodesta 2000 vuoteen 2011. Tuona aikana yritykset vaihtoivat tietoja liiketoiminnastaan sekä sopivat hinnoista.

Komission kolmas päätös koski kahta erillistä kartellia, jotka kummatkin liittyivät autojen jarrutusjärjestelmiin. Ensimmäisessä kartellissa olivat mukana silloin amerikkalainen, nykyisin saksalaisomisteinen TRW, saksalainen Bosch ja saksalainen Continental. Toisessa kartellissa olivat mukana Bosch ja Continental.

Kummassakin kartellissa valmistajat pyrkivät kontrolloimaan markkinoita vaihtamalla tietoja yritystoiminnastaan. Tietoja vaihdettiin tapaamisissa, sähköpostitse ja puhelimitse. Ensimmäinen kartelli toimi vuoden 2007 helmikuusta vuoden 2011 maaliskuuhun. Toinen kartelli puolestaan vuoden 2010 syyskuusta vuoden 2011 heinäkuuhun. Ensimmäisen kartelli paljasti TRW ja toisen Continental. Molemmat saivat sakkorangaistuksensa anteeksi niistä kartelleista, jotka ne olivat paljastaneet. Ensimmäisestä kartellista Continental joutui siis maksamaan 44 miljoonan euron sakon.

Satu Hotakainen/EU-uutiset.fi

Kommentit

Luethan käyttäjän ehdot ennen kun kommentoit. Kiitos, EU-uutisten toimitus.
Tietoa Satu Hotakainen 1371 Articles
EU-uutiset.fi -verkkolehden toimittaja ja uutispäällikkö.